25.04.2024

הנאשמים שדדו באמצעות אקדח מפלסטיק - העליון הפחית מהעונש

בית המשפט העליון מפחית חצי שנה מעונשי המאסר שנגזרו על שני נאשמים בעבירות של שוד, בקובעו שעונשי המאסר שהושתו עליהם מצויים ברף הגבוה במקרים מסוג זה
פורסם ב: 12:47 | 30.12.2016
מאת:
מערכת קרימינלי
הנאשמים שדדו באמצעות אקדח מפלסטיק - העליון הפחית מהעונש

שדדו באמצעות איומים באקדח צעצוע

בכתב האישום יוחסו לשני הנאשמים שתי עבירות של קשירת קשר לפשע ושתי עבירות של שוד. כמו כן, יוחסו לנאשם 2 שתי עבירות של נהיגה בזמן פסילה ולנאשם 1 יוחסו שתי עבירות של איסור לנהוג בלי רישיון נהיגה.

 

לפי כתב האישום, בשתי פעמים שונות במהלך חודש אפריל 2015, הצטיידו הנאשמים במסכת סקי ובאקדח צעצוע לצורך ביצוע שוד. פעם אחת שדדו השניים סניף דואר בחיפה, כאשר נאשם 2 נכנס לסניף כשפניו מכוסות ובידו אקדח הצעצוע, ושדד מפקיד הדואר סך של כ-10,400 ש"ח, בעוד נאשם 1 ממתין לו ברכב. לאחר ביצוע השוד נמלטו השניים מהמקום באמצעות הרכב ובדרך השליכו את המסכה ואת אקדח הצעצוע. כל זאת, כאשר לנאשם 1 אין רישיון נהיגה תקף. בימים שלאחר מכן נהג נאשם 2 מספר פעמים ברכב, על אף שביום 8.4.2015 נשלל רישיונו. כעשרה ימים לאחר השוד בסניף הדואר, ביצעו השניים בשיטה דומה שוד נוסף בחנות Yellow בחיפה, שם הסתכם השלל בסך של כ- 1,200 ש"ח.

 

ביום 2.3.2016 גזר בית המשפט המחוזי את דינם של השניים, לאחר שדן בכלל השיקולים ואף התייחס בהרחבה לתסקירי שירות המבחן. על נאשם 2 גזר בית המשפט המחוזי 54 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים, ועל נאשם 1 גזר בית המשפט המחוזי 60 חודשי מאסר בפועל.


בשל מצבם הכלכלי, התמכרותם לסמים ותקופת המאסר שהוטלה עליהם, נמנע בית המשפט מלהטיל עליהם קנס ופיצוי, וזאת מבלי לפגוע בזכותו של מי מהמתלוננים לתבוע מהם פיצוי בהליך אזרחי (ת"פ 52907-04-15).

 

ב"כ הנאשמים: "בית המשפט המחוזי הסתמך על פסיקה מחמירה שהנסיבות בה היו חמורות בהרבה מהנסיבות דנן"

בדיון בערעור, טען ב"כ נאשם 1, עו"ד רן שחם, כי שגה בית המשפט כשנמנע מלקבוע מתחם אחד לשתי עבירות השוד, שכן מדובר בפער זמנים קצר, שיטת ביצוע זהה, ורקע זהה לביצוע (מימון צריכת הסמים).

עוד נטען, כי בית המשפט קבע מתחם גבוה המתאים לנסיבות חמורות בהרבה. הודגש כי מדובר בשוד באמצעות אקדח פלסטיק, ללא אלימות. עוד נטען, שבית המשפט המחוזי התעלם מהיחסים בין הנאשמים, אשר גרמו לכך שהנאשם לא יכול היה לסרב לשותפו ולהימנע מביצוע העבירות, וכן התעלם מכך שהנאשם לא היה הגורם הדומיננטי בביצוען. עוד נטען, כי בית המשפט לא נתן כל משקל לחרטה של הנאשם ולהתרשמות שירות המבחן ממודעותו למצבו ומהמוטיבציה הקיימת אצלו לחידוש הליך גמילתי ושיקומי. עוד הדגיש הסנגור כי המניע לביצוע העבירות, הוא ההתמכרות לסמים והצורך לממן את רכישת הסמים.


בתסקיר עדכני בעניינו נמסר כי הנאשם משולב במחלקה טיפולית לגמילה בכלא, מביע מוטיבציה ורצון לשמור על ניקיון מחומרים ממכרים. לצד האמור, התרשמות הגורמים הטיפוליים היא שהנאשם מתקשה לערוך שינוי משמעותי. המלצתו של שירות המבחן היא לאפשר לו למצות את ההליך הטיפולי בכלא.


ב"כ נאשם 2, עו"ד יעקב קמר, טען בערעור כי בית המשפט המחוזי לא נתן משקל מספיק לגורמים המקלים, כגון הנסיבות האישיות, היעדר עבר פלילי והמניע לביצוע העבירה, קרי, התמכרות לסמים והנזק המזערי שנגרם, הן ברכוש והן בנפש. עוד הדגיש הסנגור את האופי החובבני של המעשים ואת הודייתו המהירה משעה שנעצר. עוד הדגיש כי עוד לפני שהחל בהליך טיפולי נגמל מסמים בין כותלי הכלא, חרף הסבל שהיה כרוך בכך. עוד טען, כי בית המשפט הסתמך על פסיקה מחמירה שהנסיבות בה היו חמורות בהרבה מהנסיבות דנן.


בתסקיר העדכני שהוגש בעניינו עלה כי הנאשם השתלב במחלקה לטיפול בהתמכרויות בין כותלי הכלא והשתלב בתעסוקה, ללא עבירות משמעת או אירועים חריגים. גורמי הטיפול התקשו להעריך את הצפי לסיום הטיפול.

בית המשפט העליון: העונשים שנגזרו הינם ברף הגבוה של עבירות מסוג זה


לאחר שמיעת טיעוני בצדדים, בהחלטה שניתנה ביום 27/12/16,  בית המשפט העליון מדגיש בראש ובראשונה כי אין מקום להתערב בקביעתו של בית המשפט המחוזי לפיה שני מעשי השוד אינם מהווים "מעשה אחד" לצורך קביעת מתחם הענישה. לדידו, מדובר במעשים נפרדים, מה גם שבית המשפט המחוזי ממילא חפף במידה רבה את העונשים שנגזרו בגין כל אחד מהמעשים, כך שבמקרה דנן אין משמעות מעשית לטענה זו.

 

על אף זאת, בית המשפט העליון מוצא כי לא ניתן להתעלם מכך שבית המשפט המחוזי השית על הנאשמים עונשי מאסר ממושכים המצויים ברף הגבוה של עונשים הנגזרים במקרים מסוג זה. עוד התרשם בית המשפט העליון שיש ממש בטענות הסנגורים לפיהן בית המשפט המחוזי לא נתן משקל מספיק לשיקולים לקולא בעניינם, מלבד הודיית הנאשמים במעשים.

 

בית המשפט העליון נותן משקל לכך שהמעשים בוצעו ללא אלימות פיסית ממשית, כשהצטיידותם של הנאשמים באקדח צעצוע - להבדיל מנשק קר או חם - מצביעה, במידה מסוימת על כך שלא היה בכוונתם לנקוט אלימות, לכך שהמניע למעשים כפי הנראה לא היה הרצון "להתעשר" ורדיפת בצע, כמו כן, החובבנות היחסית שבה בוצעו המעשים והעובדה שלא היה ניסיון של ממש לטשטש את עקבותיהם וכן הודייתם המהירה של הנאשמים במשטרה ובבית המשפט.

 

לאור כל אלה, בית המשפט רואה לנכון להקל הקלת מה בעונשם של הנאשמים, באופן שעונש המאסר בפועל של כל אחד מהם יופחת בשישה חודשים (ע"פ 3079-16; ע"פ 3206-16).

תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

עו"ד אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

עו"ד שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

עו"ד ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

עו"ד טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

עו"ד משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עו"ד סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

עו"ד אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

עו"ד אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

עו"ד אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

TV בלוג

עבירות אלימות

החזקת סכין למטרה לא כשרה

עבירות אלימות הפעל
החזקת סכין למטרה לא כשרה
25.10.2016| סיוון חיימוב
אלימות במשפחה הפעל
ייעוץ לפני חקירה בתיקי אלמ"ב
28.07.2016| משה אלון
משפט צבאי הפעל
חקירות סמים במסגרת הצבא
10.12.2016| קובי מרגולוב
עבירות תעבורה הפעל
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
14.09.2016| משה וולף

פורום סימני מסחר וזכויות יוצרים

אבי אלפסי מנהל הפורום
משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד הפורום >

מילון מונחים

לכל המונחים >

מעצרים בתחום

שוהה בלתי חוקי מעזה נעצר הלילה בחשד לגניבת רכב בעיר רמת גן

שוטרי תחנת רמת גן - בני ברק עצרו הלילה שוהה בלתי חוקי תושב עזה בחשד לגניבת רכב. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

נעצרו שלושה חשודים מיפו שדפקו על דלתות חדרי המלון של המפונים ונכנסו אליהם

המשטרה עצרה שלושה חשודים תושבי יפו אשר דפקו בדלתות ונכנסו לחדרים בבית מלון בו שוהים המפונים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

130 קילו קנאביס אותרו בדירת מגורים בנס ציונה

שוטרי מחוז מרכז חשפו אמש 130 קילו של סמים מסוג קנאביס בדירת מגורים בנס ציונה ועצרו תושב המקום בחשד למעשה. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

אפס סבלנות לתמיכה בטרור: 110 חשודים נעצרו ו-17 כתבי אישום הוגשו בהליך מזורז

משטרת ישראל ממשיכה לגלות אפס סובלנות להסתה ותמיכה בטרור. מתחילת הלחימה המשטרה עצרה 110 חשודים והוגשו 17 כתבי אישום בהליך מזורז נגד מסיתים לאלימות וטרור. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

הותר לפרסום: חוקרי מחוז צפון פענחו את אירוע הירי לעבר ביתו של ראש עיריית טמרה דר׳ דיאהב סוהיל

חוקרי מחוז הצפון פענחו את אירוע הירי שבוצע לעבר ביתו של ראש עיריית טמרה דר' סוהיל דיאב בחודש אוגוסט האחרון. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

אכזריות על רקע רומנטי: החשודים ירו בקורבן כדור אחר כדור וכמעט הובילו למותו

שלושה חשודים נתפסו ונעצרו על ידי המשטרה בחשד למעורבות בירי שהתרחש לפני כחודש בשכונת אבו תור בירושלים בעקבותיו נפצע אדם באורח קשה. בתום החקירה המשטרה פענחה את המקרה ובימים הקרובים יוגש כתב אישום נגד המעורבים. תמונות מהזירה – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

קנאביס, MDMA וקוקאין: מעבדת סמים נחשפה אתמול בדירת מגורים בתל אביב

לוחמי החטיבה הטקטית של מג״ב חשפו אתמול מעבדה לגידול סמים בדירת מגורים בתל אביב ומצאו בה סמים רבים מסוגים שונים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

משנים את כללי המשחק: אישום ראשון בזכות הוראת השעה למאבק בכלי נשק בלתי חוקיים

לאחר שינויי החקיקה שהובילה הכנסת למען המאבק בפשיעה בחברה הערבית וכן החמרת המדיניות ביחס להחזקת נשק בלתי חוקי, עתה עומדים לשוטרים כלי חקירה נוספים ולראשונה הוגש כתב אישום בגין שימוש בלתי חוקי בנשק בזכות אותם כלים. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

כסף רב וסמים: תושב גבעתיים נעצר לאחר שבביתו נתפסו סמים מסוגים שונים וכסף רב במזומן

תושב גבעתיים נעצר על ידי בלשי התחנה בעיר בחשד לסחר בסמים. בביתו של החשוד נתפסה כמות גדולה ומגוונת של סמים מסוגים שונים וכסף מזומן בסכום של 807,000 ₪. תמונות – דוברות המשטרה
לכתבה המלאה >

עורכי דין פלילי

משה אלון

מתמחה בדין הפלילי ומשמעתי
לעמוד עו"ד

עדי כרמלי

משרדנו עוסק בתחום הפלילי והמשפחה.
לעמוד עו"ד

נאוה זרנגר

עורכת דין פלילי
לעמוד עו"ד

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

ניסים לוי

משרד פלילי ותעבורה
לעמוד עו"ד

אסף שלם

פלילי, תעבורה, מנהלי, צבאי, עבודה
לעמוד עו"ד

טל גלאון

מומחה למשפט הפלילי על כל רבדיו
לעמוד עו"ד

אנג'ליקה סדיקוב

מתמחה במשפט פלילי, אסירים ותעבורה
לעמוד עו"ד

סיוון חיימוב

התמחות במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

סנדי ליפשיץ

מתמחה בעבירות אלימות, רכוש, סמים, קטינים
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד

אבי אלפסי

משפט פלילי, יצוג בבית משפט, סגירת תיקים
לעמוד עו"ד

רענן עמוסי

מתמחה בכל תחומי המשפט הפלילי
לעמוד עו"ד

אמיר נבון

פלילי , פשיעה חמורה
לעמוד עו"ד

בנימין בן נתן

משרד עורכי דין פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->